Feed-aggregator

Prosus’ OLX Group koopt Franse automarktplaats voor 1,1 miljard

Emerce - 10 uren 47 min geleden

OLX Group, een dochteronderneming van Prosus, kondigt vandaag de overname aan van La Centrale, een toonaangevend Frans advertentieplatform voor het kopen en verkopen van auto’s en motoren, van Providence Equity Partners.

Met de overname is een bedrag gemoeid van 1,1 miljard euro in contanten.

Het is de volgende schakel aan de keten van internationale marktplaatsen van de OLX-groep. “De deal zal de Europese strategie van OLX versnellen om zeer winstgevende marktplaatsen te laten groeien”, aldus het persbericht bij de transactie.

La Centrale is een toonaangevend Frans platform voor auto’s. In Frankrijk is het een bekend merk. De dienst heeft circa 4,5 miljoen unieke bezoekers per maand en een kleine 350.000 advertenties. “Het vormt een aanvulling op het toonaangevende motorenportfolio van OLX in Centraal- en Oost-Europa, dat bestaat uit vier merken verspreid over vijf markten.”

De business van marktplaatsen voor auto’s en motoren is niet nieuw voor CEO Christian Gisy (foto). Hij was managing director van de AutoScout24 Group.

De in Amsterdam gevestigde OLX-groep exploiteert negen merken in negen markten, publiceert dagelijks bijna 64 miljoen actieve advertenties en heeft 29 miljoen maandelijkse app-gebruikers. De hoofddomeinen zijn: auto’s, vastgoed en banen. In 2024 genereerden ze met deze activiteiten 777 miljoen dollar aan omzet (+18%).

Providence Equity Partners verwierf in 2020 een controlerend belang in La Centrale. De Duitse uitgever was Axel Springer. De Duitsers deden hun laatste sites met rubrieksadvertenties in 2024 van de hand.

E-commerce Europa in 2024 naar 819 miljard euro (+7%)

Emerce - 11 uren 47 min geleden

De Europese online handel heeft vorig jaar 54 miljard euro meer omgezet dan in 2023. Met een totale omzet van 819 miljard euro bewijst de sector dat het de economische tegenwind van de afgelopen jaren te boven is gekomen.

De groei van zeven procent valt op omdat de inflatie eindelijk daalde. Daardoor stegen de verkopen in met ruim vier procent, zo laten nieuwe cijfers Ecommerce Europe en EuroCommerce zien.

Driekwart van alle Europeanen tussen 16 en 74 jaar heeft vorig jaar online gekocht.

Oost-Europa: +18%

West-Europa, met daarin Nederland, blijft weliswaar de grootste speler met 467 miljard euro omzet, maar Oost-Europa steelt de show met een groei van achttien procent. De regio haalde 20 miljard euro binnen, een opvallende stijging.

Zuid-Europa deed het ook goed met negen procent groei naar 183 miljard euro. Daar vormt e-commerce inmiddels 4,2 procent van de totale economie. Centraal-Europa groeide met acht procent naar 86 miljard, Noord-Europa hield het bij de Europese norm van zeven procent groei.

Tweedeling blijft bestaan

Het aantal online shoppers verschilt nog altijd enorm per regio. In Noord- en West-Europa koopt meer dan tachtig procent van de bevolking online. Daar buiten ligt het rond de vijftig procent.

De verschillen hebben deels te maken met welvaart en internetpenetratie, maar ook met lokale voorkeuren. In sommige landen blijft de fysieke winkel populair. In andere landen drijft inflatie consumenten juist naar goedkopere online alternatieven.

‘Brussel, doe iets tegen China’

De sector klaagt al jaren over oneerlijke concurrentie. Bedrijven van buiten de EU hoeven, lees: Chinese marktplaatsen, zich niet aan dezelfde regels te houden als Europese spelers, terwijl ze wel dezelfde markt bedienen. Dat levert volgens de brancheorganisaties een scheef speelveld op.

Luca Cassetti van Ecommerce Europe ziet wel beweging in Brussel. “Er gebeurt iets rond competitiviteit en vereenvoudiging van regels. Maar het gaat veel te langzaam.” EuroCommerce-topvrouw Christel Delberghe wil vooral dat bestaande regels beter worden gehandhaafd. “Alle bedrijven moeten dezelfde regels volgen. Punt uit. Dat geldt voor EU-bedrijven, maar zeker ook voor buitenlandse spelers.”

Voor dit jaar verwachten beide organisaties vergelijkbare groeicijfers. Als de inflatie laag blijft en de economie niet verder verslechtert, kan de sector rekenen op weer zo’n zeven procent groei.

Foto: Najib Samatar, Unsplash

Just Eat Takeaway roept: ‘We zijn meer dan een maaltijdbezorger’

Emerce - 12 uren 33 min geleden

Meer retailers en merken in zijn app als verkopers. Dat is wat Just Eat Takeaway wil. Daartoe begint het een langdurige campagne buiten zijn traditionele domein van maaltijdbezorgers.

Dat komt naar voren in nieuwsbericht over de bezorgmarkt dat Just Eat Takeaway gisteren publiceerde. Het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl kneedt daarin de zielen van retailers, merken en andersoortige winkeliers om de bezorgapp in te zetten als logistiek hulpje.

Het rapport ‘Control, on-demand – The shift to rapid retail
delivery’ schetst aan de ene kant gedragingen van de consument, anderzijds manieren om daarop in te spelen via de bezorgapp.

Just Eat Takeaway, sinds kort onderdeel van het portfolio van investeerder Prosus, heeft nog een lange weg te gaan in de realisatie van zijn nieuwe ambitie. Het bedrijf is actief in zeventien landen. Er zijn 362.000 partners op aangesloten, onder wie 6.000 retailers. Het overgrote merendeel is dus nog steeds pizza-, burger-, friet- of sushibezorger.

Het rapport geeft een aantal cijfers ter illustratie van het ‘andere bezorgwerk’ van de oranje koeriers. De klanten in deze terreinen worden ‘speed seekers’ genoemd, mensen die binnen een uur een bestelling thuisbezorgd willen krijgen.

De terreinen waar Jitse Groen aansluitingen toe zoekt zijn: boodschappenmerk, apotheek/wellness, bloemen/cadeau’s, beauty, dierverzorging, babyverzorging, elektronica en doe-het-zelf.

14.000 Duitse retailers op TikTok Shop

Emerce - 13 uren 53 min geleden

TikTok Shop werd eind maart in Duitsland gelanceerd en momenteel bieden meer dan 14.000 retailers er hun producten in Duitsland aan.

Ook de vraag neemt toe: het aantal bestellingen groeit met een gemiddelde stijging van 43 procent per maand. Hoe dat over de tijd is verdeeld, houdt het bedrijf in het midden.

Verder zijn er naast de duizend retailers meer dan duizend creators annex influencers die met affiliatelinks producten pushen. Dat houdt in: op hun eigen social account maken ze reclame voor producten van merken en retailers. Als dat tot een verkoop leidt, ontvangen zij een financiële kickback.

Nadere getallen geeft TikTok niet in het het Shop Report voor de Duitse markt. Het verslag is vooral bedoeld om retailers en marketingbureaus te inspireren om met het social platform aan de slag te gaan.

Dat is geen raar advies, want eerste testen van social bureau GoSpooky met TikTok Shop laten zien dat merken en hun influencers daar tot dertig procent conversieratio’s kunnen halen. Echt geld.

TikTok omschrijft zijn platform zelf als handig voor ‘discovery commerce’. Je weet ongeveer wat je zoekt en laat je met korte video’s inspireren om uiteindelijk tot een shortlist of besluit te komen. De getallen van TikTok zoekmachine verraden deze trend: het aantal zoekvragen is in een jaar tijd met 191 procent gestegen.

Zoekopdrachten naar zomerse kleding voor festivals bijvoorbeeld:

TikTok Shop bestaat in Nederland nog niet. Buitenlandse signalen wijzen erop dat het e-commercekanaal, zodra geïntroduceerd, op zijn minst merkbare impact op de markt gaat hebben.

Steeds meer adverteerders in Nederland hanteren een social first-strategie. Dat is te zien aan de groeiende omvang van dit subsegment in de totale digitale reclametaart: +18 procent naar 967 miljoen euro in 2024.

Voor meer dan de helft (56%) van de Nederlanders hangt een aankoop af van wat ze op social media voorbij zien komen. Bij GenZ is dat zelfs 89 procent.

Foto: Christian Lue, Unsplash

Amerikaanse TikTok-ban van de baan, opgesplitst [spiekbriefje]

Emerce - 15 uren 7 min geleden

Bytedance splitst de Amerikaanse activiteiten van TikTok af in een aparte joint-venture. De VS-overheid wil daarmee uitsluiten dan de Chinese eigenaar de app gebruikt om op industriële schaal te spioneren.

President Joe Biden ondertekende vorig jaar een door het Congres aangenomen wetsvoorstel dat TikTok zou verbieden, tenzij ByteDance begin dit jaar zijn Amerikaanse activa aan een Amerikaans bedrijf zou verkopen.

Sinds de verkiezing van zijn opvolger Trump tot president bleef de handhaving van die wet zweven, tot vandaag.

Hieronder de details en implicaties van het bevel van de Amerikaanse president:

  • TikTok in Amerika wordt een aparte juridische entiteit
  • Verplichte afsplitsing geldt ook voor Lemon8 en Capcut
  • Meerderheid aandelen joint-venture in Amerikaanse handen
  • Belang van Bytedance en verwanten niet hoger dan 20 procent
  • Focus nieuwe toezichthouders: beschermen data Amerikaanse burgers en nationale veiligheid
  • Data opgeslagen buiten bereik van china en in een Amerikaanse cloud
  • Tijdspad afspliting: afronding in 120 dagen, uiterlijk 24 januari 2026
  • De joint-venture gaat ook over beslissingen over contentmoderatie

Details die niet in het presidentiële bevel staan, maar in de afgelopen dagen via de meida uitlekten:

  • Oracle gaat TikToks algoritme doorontwikkelen en beveiligen
  • Grootste investeerders: Oracle, Silver Lake en MGX (Abu Dhabi) (gezamenlijk circa 45%)
  • Vermoedelijke deelname van Bytedace-investeerders: General Atlantic, Susquehanna en Sequoia
  • Overheid wordt geen aandeelhouder
  • TikTok heeft in de VS 170 miljoen gebruikers per maand
  • Wereldwijd zijn er naar schatting 2 miljard, dus negen procent in de VS
  • TikTok realiseert volgend jaar zo’n 35 miljard reclame-omzet, wat naar rato 3 miljard dollar in de VS zou zijn. Realistischer is minstens ergens tussen de 10 en 15 miljard

Hands-on: iPhone 17

Emerce - 15 uren 8 min geleden

De nieuwe telefoon line-up van Apple is niet geheel onomstreden: de iPhone Plus heeft plaatsgemaakt voor de ultradunne maar veel duurdere iPhone Air, terwijl de Pro modellen opnieuw prijziger zijn geworden. De beste koop blijft het reguliere toestel, dat je gerust een Pro light mag noemen. Voor hetzelfde geld als het vorige model ook nog.

Eerst maar even iets over de toestellen die we wel even in de hand hebben gehad, maar niet hebben uitgeprobeerd.

De Pro Modellen onderscheiden zich vooral door krachtiger chips en drie camera’s met dezelfde 48-megapixelresolutie. De Pro beschikt nu ook over de langste telelens van alle iPhones – het equivalent van een 200-mm lens – met de nieuwste generatie van Apples tetraprisma en 56 procent grotere sensor. De Pro’s, voor alle duidelijkheid, zijn er dus vooral voor foto en video enthousiasten, en kennen dan ook meer pro-video opties, zoals verbeterde beeldstabilisatie, specificaties van professioneel niveau en compatibiliteit met workflows in de film­sector.

De camerabalk is fors toegenomen om verschillende chips te huisvesten en zo meer ruimte vrij te maken voor onder andere de accu. De iPhone 17 Pro Max heeft dan ook de langste batterijduur van alle iPhone-modellen, en tot drie uur meer batterij per keer volledig opladen dan iPhone 15 Pro Max.

De Pro-modellen hebben daarnaast ook een nieuw design gekregen. Aan de basis van het nieuwe design staat een unibodybehuizing van ‘warmgesmeed aluminium’ die volgens Apple moet zorgen voor topprestaties en een langere batterijduur, en bovendien oersterk is.De eerste berichten zijn wel dat de coating nogal krasgevoelig is,

Dan de Air, het paradepaardje van de lineup. De naam Air is nogal verwarrend. Bij MacBooks is de Air het instapmodel, bij de iPad een tussenmodel, maar de iPhone Air is een klasse op zichzelf.

Apple zou de Plus uit de handel hebben gehaald omdat er te weinig vraag naar was en gebruikers vaak kozen voor de fors duurdere Pro Max. Maar het prijsverschil met de Air is te groot voor wie een iets groter toestel zoekt, terwijl de iPhone Pro is slechts honderd euro duurder is dan de Air.

De iPhone 16 Plus met 6,7 inch beeldscherm is momenteel te koop vanaf 920 euro, terwijl de Air zelfs nog een tikkeltje kleiner is (6,5 inch) en 1229 euro kost. Dat is 300 euro meer dan het instapmodel van de iPhone 17.

En je moet veel inleveren. Eigenlijk is het hele toestel een batterij, waarbij de chips en de camera in het camera-eiland is verwerkt. De vrees voor een korte accuduur blijkt ongegrond, je kunt er makkelijk een dag intensief mee werken. Voor video afspelen heeft hij een accuduur van tot 27 uur, terwijl dit bij de iPhone 17 Pro 31 uur is. Video streamen kan bij de iPhone Air tot 22 uur, terwijl dit bij de iPhone 17 Pro tot 28 uur kan.

De iPhone Air – verkrijgbaar in het zwart, wolkenwit, lichtgoud en hemelsblauw – heeft verder een superdunne behuizing van titanium die moet om helpen bij de warmteafvoer. Helaas zit er ook maar een enkele camera op, waarmee je desgewenst in een superhoge resolutie van 48 MP kunt schieten. Bij de iPhone Air kan je verder slechts 1x of 2x optisch zoomen. Je mist dus ook de ultragroothoeklens, waarmee je landschapsfoto’s kan maken.

Een ander nadeel is het iele monoogeluid waarop nogal wat gebruikers zijn afgeknapt. Verder wordt de Air alleen met eSIM geleverd. En niet alle aanbieders in Nederland ondersteunen eSIM. Wel kun je twee eSIM’s als dualsim gebruiken, wat handig is als je buiten Europa mobiel internet wilt gebruiken zonder hoge roamingkosten. Dan kun je dus schakelen tussen twee SIMs. Overigens is de verwachting dat alle toestellen straks alleen nog eSIM ondersteunen.

Dan het reguliere toestel dat we van Apple te leen kregen. Kennelijk om tegemoet te komen aan Plus gebruikers is het schermdiagonaal van de iPhone 17 ietwat gegroeid van 6,1 naar 6,3 inch, deels door dunnere schermranden en een forsere behuizing: hij is iets dikker, langer en breder, maar toch fors kleiner dan de vroegere Plus.

Feitelijk is de reguliere iPhone 17 een inhaalslag, noodzakelijk omdat Apple uit de pas leek te lopen met de (Android) concurrentie. Het toestel heeft eindelijk ProMotion, waarbij het beeld met 120Hz wordt ververst. De piekhelderheid is verhoogd naar 3000cd/m2.

Ceramic Shield 2 is aanwezig op het scherm van alle iPhone 17’s. Mede door een zevenlaagse antireflectieve coating zijn de toestellen beter beschermd tegen krassen, al blijft het gebruik van een hoesje aan te raden.

De A19-chip van de iPhone 17 levert betere prestaties ten opzichte van de iPhone 16 met A18-chip. De A19-chip zou zo’n 20% betere CPU hebben en ook de GPU (verantwoordelijk voor onder andere de grafische rekenkracht). De A19-chip is ook een stuk zuiniger, vooral in combinatie met het ProMotion-scherm. En dat levert weer een langere accuduur op. In de praktijk merken we nauwelijks verschil met de iPhone 16.

De iPhone 17 heeft een aanzienlijk langere batterijduur dan de gewone iPhone 16. Apple geeft tegenwoordig twee waardes aan voor de batterijmeting: video afspelen en video streamen. Bij de iPhone 17 is dit respectievelijk tot 30 en tot 27 uur, maar bij de iPhone 16 was dat nog tot 22 uur en tot 18 uur.

Bij de iPhone 17 krijg je verder standaard 256GB opslag; een verdubbeling ten opzichte van de iPhone 16. Die begon bij 128GB en ging tot 512GB.

Alle toestellen hebben nu een Center Stage-camera, zoals je die wellicht kent van hedendaagse MacBooks. Deze zorgt ervoor dat je altijd gecentreerd in beeld blijft. Wil wil je een selfie met vrienden maken, dan wordt het kader automatisch vergroot zodat iedereen in beeld komt.

De iPhone 17 heeft daarnaast ook een nieuwe camera op de achterzijde. Dat is een ultragroothoekcamera van 48 megapixel, die vorig jaar zijn intrede deed op de 16 Pro-modellen.

En dat maakt de iPhone 17 het toestel met de beste prijs/prestatieverhoudingen. De Pro koop je alleen als je veel fotografeert en video wilt schieten, terwijl de Air meer een designtoestel is voor fashionada’s. Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat de Air in de toekomst het standaardmodel gaat worden, zoals door sommigen wordt beweerd, aan de miniaturisering van de onderdelen zitten nu eenmaal grenzen, en daarmee ook aan de prestaties.

Koers H&M stijgt 9% op gunstige kwartaalcijfers

Emerce - 15 uren 51 min geleden

De koers van het aandeel H&M Group stond gisteren negen procent hoger op het verschijnen van de kwartaalcijfers. Die tonen een kleine omzetgroei, maar wel een stijgende winst als gevolg van zorgvuldige kostencontrole.

Vergeleken met het begin van dit jaar staat koers van de Zweedse groep zestien procent hoger.

De omzet steeg met twee procent tot 5,2 miljard euro. Omgerekend naar Zweedse kronen daalden de verkopen met drie procent als gevolg van ongunstige wisselkoersen.

Beleggers worden vooral blij van de winst van de lifestylegroep. Het bedrijfsresultaat steeg namelijk met veertig procent tot 440 miljoen euro.

De leiding in Stockholm legt uit: “Een verbeterd aanbod voor onze klanten, een verbeterde brutomarge en goede kostenbeheersing hebben bijgedragen aan de winststijging in het kwartaal.”

Dertig procent van de omzet is afkomstig uit digitale kanalen. Omgerekend is dat 1,6 miljard euro. Dat percentage is al een tijd vrij stabiel.

“De vernieuwde digitale winkels hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan de winstgevende groei in het kwartaal.” De H&M-groep blijft investering in de ervaring en beleving om het maar interessant te houden voor klanten om langs te komen.

Albert Heijn eerste met IAB-certificering retailmedia

Emerce - 17 uren 3 min geleden

Albert Heijn is in Europa de eerste retailer wiens digitale medianetwerk, voor adverteerders, voldoet aan de standaarden die vorig jaar voor retailmedia werden ontwikkeld.

Door een gedeelde taal te creëren voor digitale media in de winkel, app en op de site azen de retailers op advertentiebudgetten die traditioneel worden toegewezen aan lineaire tv en out-of-home (OOH).

De gemene deler bij retailmedia is dat er vanuit een digitaal centraal systeem worden ingekocht en uitgeserveerd. In datzelfde systeem kan de adverteerder, of diens bureau, aangeven welke producten hij aan welke publieksgroepen wil tonen. Soms zelfs tegen welke prijs.

Het IAB-certificaat voor Albert Heijn geldt nog niet voor de schermen in en rondom de AH-winkels.

De certificering is een mijlpaal voor de branche.

Aan de aanloop naar de certificering deden veertien retailmedianetwerken mee. Naast Ahold Delhaize waren dat Douglas Marketing Solutions, Kingfisher, MediaMarkt en Schwarz Media (Kaufland, Lidl).

Voortbouwend op de generieke standaarden voor het ‘nieuwe’ digitale mediaformat heeft IAB Europe het programma uitgebreid met aanbieders van advertentietechnologie. “Door zowel retailers als technologieleveranciers te auditen en te certificeren, ontstaat een consistent end-to-end framework voor retailmedia, wat het vertrouwen, de transparantie en het investeringsvertrouwen in het hele ecosysteem verder versterkt.”

De samenwerking met de adtech-partners bevindt zich in de testfase. Dit stelt hen in staat het certificeringsframework te verkennen en input te leveren voorafgaand aan een volledige uitrol van Ad Tech in 2026.

‘Reclamemarkt groeit in 2026 met 8,1 procent’

Emerce - 17 uren 15 min geleden

De mondiale reclamemarkt groeit dit jaar met 7,4 procent tot 1.170 miljard dollar en volgend jaar met nog eens 8,1 procent. Het meeste daarvan gaan linea reacta naar Amerikaanse techreuzen.

Google, Amazon en Meta hebben namelijk een gezamenlijk marktaandeel van 55,8 procent, exclusief China. Omgerekend stroomt er dit jaar 524 miljard dollar naar de kassa’s van Google, YouTube, Facebook, Instagram, Amazon en Twitch.

Daar komt volgend jaar nog eens vier procent bij.

In grote lijnen is het nieuwe WARC-rapport over de reclamemarkt positief. Dat is in de zin, dat adverteerders de portemonnee weer trekken om publiek te bereiken. De hand gaat van de knip, waar de media- en marketingsector van profiteert. Het zure randje eraan is, dat mondiale budgetten naar Amerika stromen en niet in de lokale economieën blijven.

De twee snelst groeiende mediaformats zijn social en retailmedia. Sociale media, wereldwijd het grootste advertentiemedium, trekken een groot deel (40,6%) van de nieuwe advertentie-inkomsten aan, terwijl niet-retail search (22,2%) en retailmedia (21,5%) elk goed zijn voor ongeveer een vijfde van de groei.

Ondanks de concurrentie die Google begint te ervaren van search-AI, dus diensten als: ChatGPT, Perplexity en Claude, gaat er volgend jaar toch nog tien procent meer reclamegeld die kant op.

TikTok, zo stellen de Britse onderzoekers, blijft Meta en Google overtreffen en wint daarbij marktaandeel. “De advertentie-uitgaven op TikTok zullen naar verwachting gemiddeld 21,6 procent bedragen in de prognoseperiode, wat neerkomt op 11,7% van alle uitgaven aan sociale media in 2027. Dat is een stijging ten opzichte van een aandeel van 10,3% dit jaar.”

Omgerekend denkt WARC dat TikTok volgend jaar 35 miljard dollar aan reclame-inkomsten vangt.

Lineaire televisie vertegenwoordigt slechts 12 procent van de wereldwijde advertentie-uitgaven, een daling ten opzichte van 41 procent in 2013.

Foto: Tamas Tuzes-Katai, Unsplash

DHL opent CityHub in Rotterdam

Emerce - do, 09/25/2025 - 17:47

DHL eCommerce opende vandaag officieel zijn nieuwe CityHub aan de noordkant van Rotterdam. Deze duurzame hub voor de bezorging van pakketten gaat het servicegebied van Rotterdam versterken en zorgt voor nieuwe banen.

De uitvalsbasis is gevestigd aan de Roer 20 op bedrijventerrein Zevenkamp, gunstig gelegen bij de autosnelweg A20 en dichtbij Rotterdam Airport. De ceremonie gebeurde in het bijzijn van klanten en medewerkers. Dagelijks worden er op deze vestiging door 70 medewerkers ruim 12.000 pakketten gesorteerd en bezorgd aan de noordkant van Rotterdam waaronder Berkel en Rodenrijs, Capelle a/d Ijssel, Nieuwerkerk a/d Ijssel en Bergschenhoek. Dat gebeurt volledig met elektrische auto’s.

CityHub Rotterdam-Noord is gebouwd volgens de duurzaamheidsnorm BREEAM in use. De vestiging is gasloos en gebruikt stroom afkomstig van eigen zonnecollectoren waarmee het dak vol ligt. De korte afstanden, slimme routes, hoge beladingsgraad en de elektrische bestelauto’s optimaliseren duurzaamheid en beperken verkeersbewegingen. In deze routes worden ook DHL ServicePoints en pakketautomaten beleverd. Als consumenten zelf hun pakketten afhalen of brengen naar deze servicepunten, is dat nog duurzamer, zeker als dat lopend of met de fiets gebeurt. Rondom de CityHub ligt een brede groenstrook met voorzieningen voor insecten, vogels en vleermuizen.

De CityHub is de achttiende die in korte tijd gebouwd is in het Nederlandse netwerk van 131 lokale vestigingen. Deze lokale vestigingen worden bevoorraad vanuit veertien regionale en vier nationale sorteercentra verspreid over heel Nederland. De vijfde in Zwolle wordt begin oktober geopend. Aan de westkant van de stad, aan de Kiotoweg op de Spaanse Polder, bevindt zich de regionale hub voor Rotterdam van waaruit de belevering van grotere en zwaardere zendingen plaatsvindt. Daarvoor worden ook elektrische vrachtwagens ingezet.

Nieuwe naam Weborama Nederland: Adways Weborama

Emerce - do, 09/25/2025 - 11:59

Weborama Nederland en Adways bundelen hun krachten en gaan verder onder de naam Adways Weborama. De organisatie richt zich volledig op interactieve video en rich media-advertising.

De bedrijven maakten vanochtend de nieuwe merknaam bekend.

Qua eigendom verandert er niets aan de organisaties.

Weborama is een Frans bedrijf dat zijn landgenoot Adways in 2021 kocht. De activiteiten van de Nederlandse tak van Weborama (rich media) liggen dichterbij wat Adways doet dan de Franse tak. Die is meer in data gespecialiseerd. Vandaar de samenvoeging van de twee videotakken.

Waar adverteerders eerder vooral kozen voor Google, YouTube en social ads, breiden zij nu weer uit naar display en rich media. Traditionele tv was voor veel merken onbereikbaar door hoge kosten. Dankzij CTV en interactieve video vinden steeds meer midsize merken hun weg naar de consument.

(Emerce TV): De Contentmachine van Rompslomp

Emerce - do, 09/25/2025 - 10:57

Hoe verzamel en analyseer je klankverhalen? Tamara Jonkers, contentbaas bij Rompslomp.nl (onderdeel van Visma), vertelt bij Emerce TV hoe ze technologie en klantinzichten combineert om zzp’ers écht te raken met content. Vanuit haar rol ontwikkelde ze een eigen GPT-tool, die het verzamelen en benutten van klantverhalen versnelt en verdiept.

Samen met host Oliver de Leeuw bespreekt ze hoe data-analyse en AI niet alleen marketing slimmer maken, maar ook andere teams in de organisatie verder helpen.

Romslomp beschouwt klanten als het belangrijkste van het bedrijf en streeft ernaar content zo goed mogelijk te laten aansluiten op hun behoeften. Het gaat er niet om wat het bedrijf denkt dat interessant is, maar om wat klanten daadwerkelijk interessant vinden.

Succes wordt volgens Jonkers niet primair gemeten in directe conversies, maar met behulp van indicatoren zoals terugkerende bezoekers naar de blog, het delen van social media artikelen, directe feedback in interviews, en het volgen van podcasts.

Er wordt nu gebruikgemaakt van online 1-op-1 klantinterviews die ’s avonds of op vrijdagmiddag plaatsvinden. Klanten kunnen hier 50 euro voor factureren, wat de deelname stimuleert. Deze interviews worden opgenomen en er sluiten vaak collega’s aan om direct van de klant te leren.

De interviews worden uitgewerkt tot leesbare verhalen door een speciaal getrainde GPT. Het cruciale hierbij is dat de GPT de exacte bewoordingen van de klant behoudt en geen eigen invulling geeft.

Alle uitgewerkte interviews (in Nederlands en Engels, voor internationale collega’s en ontwikkelaars) worden centraal in Notion opgeslagen. De Notion AI maakt het mogelijk om snel pijnpunten en wensen van klanten te doorzoeken en te identificeren (bijvoorbeeld: Wat vinden startende ondernemers in de bouw van onze facturatiemogelijkheden?).

Klantinterviews worden gecombineerd met dashboards van een data-analist die inzicht geven in de adoptie van functionaliteiten. Als de adoptie laag is, wordt dit meegenomen in interviews om de redenen te achterhalen. De gevonden drempels worden vervolgens weggenomen via gerichte content (video’s, nieuwsbrieven, website aanpassingen).

Het gebruik van AI (en eerdere transcriptietools) heeft de tijd die nodig is voor het verwerken van een klantinterview drastisch verkort van 8 uur naar 1,5 uur (inclusief het interview zelf).

Klanten waarderen het enorm dat naar ze geluisterd wordt, benadrukt Jonkers.

De video De Contentmachine van Rompslomp is gratis te bekijken

DFF Ventures opent derde fonds voor Vertical AI, marketplaces

Emerce - do, 09/25/2025 - 09:51

DFF Ventures, voorheen: Dutch Founders Fund, kondigt vandaag de opening aan van zijn derde investeringfonds.

Daar zit sneller dan verwacht al vijftig miljoen euro in, een bedrag dat gaat oplopen tot zestig miljoen euro. Met dat geld wil het fonds in de komende jaren twintig tot vierentwintig investeringen kunnen doen in prille ondernemingen in Europa, ook wel richting het midden-oosten.

Met tickets tussen de 250.000 en 2,5 miljoen euro blijft de aanpak hetzelfde als eerder.

Managing partner Patrick Kerssemakers tegen Emerce: “Bij alle deelnemingen willen we de eerste geldgever zijn, in de eerste ronde zitten. We zijn actief op het gebied van B2B marketplaces, vertical AI/SaaS en recommerce. Die liggen in elkaars verlengde.”

Het bedrijf van succesvolle ondernemers die investeerder werden verbreedde afgelopen jaren zijn horizon van Nederland naar Europa. De meeste deelnemingen zijn Engeland en Duitsland, maar het is ook actief in Italië, Spanje, Frankrijk, Dubai, Turkije en Egypte.

Sinds de oprichting is de focus altijd blijven liggen op online marktplaatsen. Of dat nu voor brandblussers, schroot, tweedehands mobieltjes is of de logistiek bemiddeling daar omheen. “Er zijn weinig vc’s die pre-seed doen in B2B marketplaces. Vanwege ons specialisme weten ondernemers en andere investeerders ons tegenwoordig wel te vinden. Jaarlijks zien we nu zo’n duizend investeringsvoorstellen. De kwaliteit daarvan wordt steeds beter.”

Zijn college Laurens Groenendijk legt in een persbericht uit: “Met Vertical AI ga je heel diep in één sector. Je begint met een workflow tool, een ‘operating system’ voor dat domein. Daarna voeg je laag voor laag diensten toe: financing, logistics en uiteindelijk ook een marketplace. Zo ruil je breedte in voor diepte, en word je onmisbaar. Je begint als tool en eindigt als de backbone van een hele industrie.“

Sinds begin 2025 is er een nieuwe partner actief bij DFF Ventures: Maarten Engelen. Hij stond aan de basis van onder meer Treatwell en Hiber.

Kerssemakers hoopt voor het einde van 2025 nog twee investeringen bekend te kunnen sluiten met het nieuwe fonds. Dat zou het totaal dan op drie brengen.

“Net als bij onze eerdere fondsen houden we het bewust klein en ondernemend, geen institutioneel kapitaal, en alleen ondernemers en executives van grotere Nederlandse bedrijven.”

(Emerce TV): Van prompt tot persoonlijkheid: echt schrijven met ChatGPT

Emerce - do, 09/25/2025 - 09:00

AI schrijft sneller dan jij. Maar als je niet oppast, ook vlakker. Nu iedere copywriter en marketeer inmiddels met ChatGPT, Claude of Copilot werkt, wordt onderscheidend schrijven belangrijker dan ooit. Dat stelt Martin van Kranenburg van Schrijven voor het Brein bij Emerce TV.

Steeds meer content wordt geschreven door AI. Slim, snel en efficiënt. Maar wat gebeurt er als we allemaal dezelfde tool gebruiken, op dezelfde manier? Dan gaat een tekst klinken zoals die van je concurrent. En als iedereen hetzelfde klinkt, valt niemand meer op. Dat is geen strategie voor conversie.

Het probleem dient zich vooral aan bij B2B content. Veel B2B content klinkt droog en saai, vergelijkbaar met een belastingaangifte. Wanneer AI wordt ingezet, bestaat het risico dat content nog onpersoonlijker wordt en dat iedereen hetzelfde klinkt als dezelfde prompts worden gebruikt. De grootste fout, zegt Van Kranenburg, is dat mensen direct in de tool duiken zonder na te denken of hun AI correct te ‘onboarden’.

Zie ChatGPT in het begin als een AI-stagiair die moet worden ingewerkt en welkom geheten, legt Van Kranenburg uit. De meest gemaakte fout is dat mensen hun ‘custom instructions’ (ChatGPT aanpassen) niet invullen. Dit is essentieel voor de onboarding van je AI en geeft aan wie jij bent en wat jouw schrijfstijl is, bijvoorbeeld ‘Ik wil korte teksten’ of ‘vermijd passief taalgebruik’.

Think first, prompt later: Het is cruciaal om eerst na te denken over wat je wilt bereiken en wat de gewenste uitkomst is, voordat je een prompt schrijft. Winnaars hebben een plan. Ook moet je nadenken over hoe je de uitkomst beoordeelt en welk raamwerk of criteria je hiervoor gebruikt. Zonder een duidelijk idee van de gewenste output en criteria kan AI geen patronen herkennen of effectief worden ingezet.

Focus op de lezer in B2B: In B2B-communicatie beginnen bedrijven vaak over zichzelf (‘wij zijn dit, wij kunnen dat’). Het is echter essentieel om drie keer meer over de lezer (‘jij’) te praten dan over jezelf, omdat schrijven draait om het beantwoorden van de vragen van de lezer. Veel B2B-websites falen hierin omdat ze geen onderzoek doen naar de vragen van hun doelgroep.

Hoewel AI extreem behulpzaam kan zijn (gemiddeld één dag per week besparing door basistaken over te laten aan de AI-stagiair), is het grootste gevaar luiheid en het niet meer kritisch kunnen nadenken. Je mag niet afhankelijk worden van AI, waarschuwt Van Kranenburg, anders loop je het risico een knoppendrukker te worden en nieuwe kansen te missen. Soms is het goed om even helemaal niet met ChatGPT te werken om je eigen brein te blijven trainen.

Wees verder voorzichtig met AI-gegenereerde content waar de relatie met de klant belangrijk is, zoals bij persoonlijke e-mails. Mensen moeten niet het gevoel krijgen dat je ze ‘piepelt’. Voor ‘koude’ content zoals SEO-teksten, waar nog geen relatie is, kan AI meer worden ingezet.

Door de opkomst van AI wordt er  ‘content diarree’ geproduceerd. Content die alleen is gebaseerd op bestaande data in de AI-database heeft geen zin voor je strategie. In plaats daarvan moeten we terug naar kwalitatieve content. De afzender en zijn autoriteit/reputatie worden belangrijker dan de boodschap. Het is essentieel om je contentstrategie hierop aan te passen, bijvoorbeeld door je naam en LinkedIn-profiel te vermelden op landingspagina’s. AI kan 70 procent van de basis doen, maar minimaal 30 procent moet bestaan uit nieuwe content en nieuwe data, vaak verkregen via klantinterviews.

AI is geen hype, zegt Van Kranenburg, maar een transitie: De snelle groei en brede adoptie, zelfs bij oudere leeftijdsgroepen, duiden erop dat het blijvend is. We gaan van een zoekmachine marketingcultuur naar een antwoordmachine marketingcultuur. Hoe je gevonden wordt in taalmodellen (Language Model Optimization – LMO) is een nieuw vakgebied waar B2B-marketeers zich op moeten richten.

De video Van prompt tot persoonlijkheid: echt schrijven met ChatGPT is gratis te bekijken

Andere video’s in de collectie Actuele ontwikkelingen in B2B-commerce

Hoe je technologie benut met AI-management

Bijna elk B2B-bedrijf heeft inmiddels een omnichannel strategie. Maar het blijkt nog niet eenvoudig om een naadloze, gepersonaliseerde klantervaring over alle kanalen te realiseren. Verwachtte omzetdoelstellingen worden niet behaald. Besparingen in acquisitie- en servicekosten vallen tegen. En benodigde tech-investeringen blijken duurder en lopen uit. Eelke Kroes (VML) vertelt er meer over.

How Composable Commerce and AI Are Changing the Future of B2B

De grens tussen B2B en B2C vervaagt steeds verder. Technologie, AI en composable commerce spelen hierin een belangrijke rol. In dit panel bespreken experts van Lab Digital, Bluestone PIM en Algolia hoe B2B zich ontwikkelt, welke rol composable platforms spelen en welke nieuwe kansen dit biedt voor businessmodellen.

Technische Universiteit Eindhoven lanceert nieuw chipsinstituut

Emerce - do, 09/25/2025 - 07:55

Op vrijdag 30 september lanceert de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) een nieuw onderzoeksinstituut dat zich volledig richt op de chips van de toekomst. De naam van dit instituut wordt tijdens de opening onthuld.

Het nieuwe instituut verenigt drie bestaande TU/e-onderdelen (het Eindhoven Hendrik Casimir Institute, het High Tech Systems Center en het Future Chips Flagship) tot één entiteit. Meer dan 700 onderzoekers gaan hier interdisciplinair samenwerken aan halfgeleiders, quantumtechnologie, fotonica, geavanceerde materialen, processen en hightech-systemen.

De TU/e doet al ruim vijftig jaar onderzoek naar chips. Met deze kennis en ervaring draagt de universiteit bij aan het versterken van het Europese concurrentievermogen, zoals ook benadrukt in het recente Draghi-rapport. Toch blijft het, zelfs met forse nationale en Europese stimuleringspakketten, onmogelijk om de enorme financiële slagkracht van de Verenigde Staten en China te evenaren. Om concurrerend te blijven, moet Europa zijn onderzoeks- en innovatieprocessen slimmer organiseren, is het idee van de TU/e.

Dat is precies wat dit nieuwe instituut beoogt. Door ruim 700 onderzoekers van verschillende kennisdomeinen onder één dak te brengen, wil de TU/e het contact tussen de verschillende disciplines vergemakkelijken en samenwerking over de grenzen van vakgebieden heen bevorderen. Deze aanpak is uniek.

Bovendien wordt deze interdisciplinaire aanpak versterkt door de unieke positie van de TU/e in het Brainport-ecosysteem. Dankzij nauwe samenwerking met startups, spin-offs en partners als ASML en NXP vinden onderzoeksresultaten sneller hun weg naar de maatschappij. Dat versnelt niet alleen het onderzoek, maar ook de toepassing en valorisatie van nieuwe technologie.

Op deze manier wil de TU/e haar sleutelpositie in Nederland op het gebied van onderzoek naar chips en hightechsystemen verder uitbouwen en zich verder ontwikkelen tot een Europese voortrekker in het halfgeleideronderzoek. Om die ambitie kracht bij te zetten, investeerde de universiteit eerder dit jaar 200 miljoen euro in een nieuwe cleanroom. Ook Project Beethoven levert hiervoor een belangrijke stimulans.

AFM waarschuwt voor cryptoplatform MEXC

Emerce - do, 09/25/2025 - 06:45

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) waarschuwt consumenten tegen cryptoplatform MEXC Global (MEXC). MEXC is actief als aanbieder van cryptoactivadiensten in Nederland en heeft daarvoor niet de vereiste vergunning. Daarbij constateert de AFM dat MEXC niet langer is ingeschreven in een handelsregister en dat het daarmee onduidelijk is waar de entiteit is gevestigd.

MEXC is een cryptoplatform dat zich richt op het wereldwijd aanbieden van cryptoactivadiensten, waaronder (in ieder geval) het bewaren van cryptoactiva namens cliënten, het omwisselen van cryptoactiva voor geldmiddelen, het omwisselen van cryptoactiva voor andere cryptoactiva, het ontvangen en doorgeven van cryptoactivaorders namens cliënten en het exploiteren van een cryptoactivahandelsplatform. MEXC benadert Nederlandse consumenten proactief, onder andere door actieve campagnes via het Nederlandse X-account van MEXC en sponsoring van een Nederlands Blockchain-congres. MEXC beschikt echter niet over een vergunning en biedt dus illegaal cryptoactivadiensten aan in Nederland.

Op 30 december 2024 is de Markets in Crypto Asset Regulation (MiCAR) in werking getreden. Door deze Europese wetgeving moeten aanbieders van cryptoactivadiensten over een vergunning van de AFM, of een andere Europese toezichthouder, beschikken. Cryptoactivadienstverleners moeten doorlopend aan strenge eisen voldoen zoals vermogensscheiding, het voorkomen van witwassen en belangenconflicten en eerlijke informatieverstrekking. MiCAR beoogt de cryptosector naar een hoger volwassenheidsniveau te brengen en beleggers beter te beschermen.

Het is onduidelijk vanuit welk land en vanuit welke juridische entiteit MEXC haar diensten aanbiedt. Hierdoor is bijvoorbeeld niet na te gaan of MEXC zorgvuldig met het vermogen van consumenten omgaat en welke positie de consument heeft indien MEXC in financiële problemen zou komen, met als grootste risico dat consumenten hun totale inleg verliezen.

TomTom keert terug naar de consumentenmarkt met nieuwe rijassistent

Emerce - do, 09/25/2025 - 06:28

Na jaren van focus op zakelijke oplossingen richt TomTom zich weer nadrukkelijk op consumenten. Het Nederlandse bedrijf introduceert vandaag een eigen rijassistent, die samen met een nieuwe gratis TomTom-app een complete oplossing moet vormen om automobilisten onderweg beter te informeren.

Het apparaatje, simpelweg Tom genoemd, is klein, magnetisch aan het dashboard te bevestigen en werkt zonder scherm of spraakfunctie. In plaats daarvan waarschuwt het bestuurders via LED-signalen (rood, oranje of groen) en een zoemer voor onder meer flitspalen, files en gevaarlijke situaties. Zo blijft de aandacht maximaal op de weg gericht.

Tom schakelt automatisch in bij het starten van een rit en ontvangt alle informatie van de bijbehorende TomTom-app, die stilletjes op de achtergrond draait. Bestuurders krijgen daardoor verkeerswaarschuwingen, ook wanneer ze geen actieve navigatie gebruiken.

Emerce kreeg de rijassistent gisteren al te zien op het Amsterdamse hoofdkantoor van TomTom. Het compacte apparaatje wordt met bluetooth aan de smartphone gekoppeld en hoeft pas na een maand gebruik weer opgeladen te worden met een USB kabel.

De nieuwe app bevat real-time kaarten, actuele snelheidslimieten en uitgebreide flitspaalgegevens voor Europa en Noord-Amerika. Dankzij TomToms wereldwijde netwerk van gebruikers worden dagelijks miljarden datapunten verzameld, wat zorgt voor zeer nauwkeurige verkeersinformatie en dynamische routeadviezen.

Opvallend is dat gebruikers geen abonnement hoeven af te sluiten. Er zijn alleen kosten voor de rijassistent zelf.

Hoewel TomTom nog steeds consumentenproducten levert, waaronder navigatiekastjes voor in de auto, richt het Nederlandse bedrijf zich eigenlijk vooral op de zakelijke markt. Uitstapjes naar slimme horloges en actiecamera’s zijn al jaren geleden stopgezet.

Tom by TomTom is vanaf 25 september exclusief te reserveren via TomTom.com, en vanaf oktober ook verkrijgbaar via Amazon en geselecteerde winkels voor 79,99 euro.

Meeste kiezers zien sterke digitale economie als sleutel tot toekomst Nederland

Emerce - do, 09/25/2025 - 05:13

In aanloop naar de verkiezingen toont onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van branchevereniging NLdigital aan dat een ruime meerderheid van de Nederlanders (63%) een sterke digitale economie ziet als cruciaal voor Nederlandse onafhankelijkheid en veiligheid, meer dan tienmaal het aantal dat dit niet zo ziet (6%).

Driekwart van de Nederlanders (75%) vindt dat werknemers actief moeten worden omgeschoold naar sectoren met tekorten, zoals ICT en zorg. Ruim de helft (55%) vindt dat de overheid studiekeuzes sterker mag sturen om arbeidstekorten op te lossen.

Digitale veiligheid net zo belangrijk als zorg en onderwijs: Zeven op de tien Nederlanders (70%) zien digitale veiligheid als even essentieel voor de toekomst als goede zorg en onderwijs. Twee derde (68%) wil dat de overheid hier extra in investeert. De helft (52%) vindt zelfs investeren in digitale verdediging belangrijker dan in traditionele defensie.

De helft van de Nederlanders (48%) wil dat ons land inzet op eigen digitale technologie. Ook ziet de helft van de mensen (49%) de noodzaak van Datacenters en AI-ontwikkeling in Nederland en minder dan drie keer zo weinig zien dit niet (15%).

Tegelijkertijd maakt de helft van de Nederlanders (53%) zich zorgen over hun online veiligheid. Bijna evenveel (48%) vrezen dat digitalisering kan leiden tot grotere sociale ongelijkheid. Acht op de tien (82%) vinden bovendien dat burgers en bedrijven zelf óók verantwoordelijkheid moeten nemen om digitale aanvallen te voorkomen.

Het onderzoek toont opmerkelijke eensgezindheid tussen kiezers van verschillende partijen. Aanhangers van PVV, GL-PvdA, CDA, VVD, D66 en JA21 steunen allemaal in meerderheid actieve overheidssturing op digitalisering en omscholing naar ICT-sectoren.

Het onderzoek werd uitgevoerd door Ipsos I&O van 12 tot 16 september 2025 onder 1.006 Nederlanders via het I&O Research Panel. De resultaten zijn gewogen op geslacht, leeftijd, regio, opleidingsniveau en stemgedrag bij de TK-verkiezingen van 2023 en is daarmee representatief voor de volwassen Nederlanders op deze kenmerken.

Analyse overnamemarkt digital agencies: interesse in tech, e-commerce en data groeit

Emerce - do, 09/25/2025 - 05:02

In de eerste helft van 2025 nam de dealactiviteit op de markt van digital agencies toe. Het merendeel van de overnames betrof gespecialiseerde agencies, een trend die ook in 2024 zichtbaar was. Dit en meer blijkt uit een nieuw rapport dat Emerce vandaag publiceert.

In navolging van het agency overnamerapport van maart dit jaar is M&A-specialist The CFI Group (Corporate Finance Group) met Emerce in de data van de overnamemarkt van digital agencies gedoken. Dit om de balans op te maken over de eerste helft van 2025 en verwachtingen voor 2026 in kaart te brengen.

Het eerste halfjaar van 2025 kende 37 afgeronde transacties tegenover 31 in dezelfde periode een jaar eerder. Vooral online- en performance­marketingbureaus waren veel betrokken in deals.

Een peiling onder bureaugroepen, die deel uitmaakt van het onderzoek, brengt hun overname in kaart en wijst erop dat onder andere tech, e-commerce en data de komende tijd het meest gewild zijn.

Ook blijkt dat ongeveer de helft van de bureaugroepen de ambitie heeft om partijen buiten Nederland over te nemen. Daarbij oriënteren enkele zich breder binnen Europa.

Het volledige rapport vind je hier en is vrij te downloaden voor Emerce team-abonnees.

EDAY: Sterke fanrelaties bouwen met festivalbezoekers

Emerce - wo, 09/24/2025 - 11:55

Festivalorganisatoren hebben een bijzonder product: een ervaring die mensen raakt, meesleept en bijblijft. Maar net als veel andere merken lopen ze tegen grote uitdagingen aan: stijgende kosten, snel veranderende privacywetgeving en nieuwe generaties met hun eigen wensen en gedrag. Hoe ga je daar als bedrijf mee om?

Het antwoord: door een scherpe focus op first-party data te houden, en door bezoekers centraal te zetten in alles wat je als organisatie doet. Die aanpak heeft Superstruct Digital Services de afgelopen jaren geholpen om echte, waardevolle relaties op te bouwen met meer dan festivalfans wereldwijd. Je hoort er meer over op EDAY (2 oktober) van Lichai Cohn.

Superstruct Digital Services vrijwel alles in-house. Van eigen ticketingsysteem (Bleep) tot een volledig geïntegreerd digitaal platform met e-commerce, marketing automation en BI. Zo werken zij het hele jaar door aan tools die helpen de fanrelatie te versterken.

EDAY vindt 2 oktober plaats in de Kromhouthal in Amsterdam Noord. Het volledige programma vind je hier. Een regulier kaartje kost 695 euro.

Inhoud syndiceren